محمدطاهامحمدطاها، تا این لحظه: 16 سال و 1 ماه و 20 روز سن داره
رهارها، تا این لحظه: 10 سال و 6 ماه و 1 روز سن داره
محمد پارسامحمد پارسا، تا این لحظه: 7 سال و 8 ماه و 19 روز سن داره

بهونه هاي زندگي

تربیت کودک با احساس!

1393/3/25 9:34
1,661 بازدید
اشتراک گذاری

رادیو سلامت: شناخت احساسات خويشتن و شناسايي و درك احساسات ديگران براي كسب مهارت هاي اجتماعي پايه و توسعه ي آنهاست. ناتواني فرد براي درك و بيان احساسات خودش ،عدم درك و پاسخ مناسب به احساسات ديگران را بدنبال دارد كه نهايتا باعث عدم موفقيت فرد در روابطش با محيط مي شود.

اگر خودتان به راحتي احساسات خود را ميشناسيد و آنها را بيان ميكنيد آنرا به فرزندتان هم بياموزيد ولي اگر خودتان هم در پذيرفتن و درك احساسات خود و ديگران چندان مهارت نداريد بدانيد كه آموختن آنها براي خو و نيز كودكتان حياتي است. ميتوانيد موارد زير را براي كمك به كودكتان در درك و بيان احساسات به كار بگيريد.

1. از مثال هاي متعدد استفاده كنيد: احساسات را نمي توان ياد داد يا تعريف كرد. بنابراين براي توصيف آنها مثال بياوريد مانند داستان و عكس و ويديو و زندگي واقعي.

2. اهميت بروز دادن احساسات را براي كودك كاملاروشن كنيد. به كودك خود بياموزيد كه صحبت كردن درباره ي احساساتش و نيز بروز آنها بسيار خوب و لازم است. اين موضوع را ميتوانيد با مثالهاي واقعي درباره ي احساسات خودتان و شيوه ي روبرو شدن با آنها و نيز برخورد با احساسات ديگران به كودكتان بياموزيد.

3. از شرايط و موقعيت هاي طبيعي استفاده كنيد. مثلا هنگامي كه مشاهده مي كنيد كودكتان در جمع دوستانش از چيزي عصباني شده  بگوئيد: علي ميفهمم كه عصباني هستي . اكنون به حياط برو و 3 نفس عميق و آرام بكش و بازگرد. وقتي بازگشت مي توانيد از او بخواهيد بگويد چه احساسي دارد و درباره اش صحبت كند. او را به خاطر احساس بدي كه دارد سرزنش يا نصيحت نكنيد.

4. زماني را براي تمرين روزانه اختصاص دهيد. همانطور كه آموختن رياضيات نياز به تمرين دارد بكارگيري  مهارتهاي اجتماعي و حتي فردي نيز مستلزم تمرين است. پس روزانه در ساعتي كه فرزندتان آرام و خوشحال است با هم تمرين كنيد.

در ادامه تعدادي بازي براي تمرين برخورد با احساسات پيشنهاد شده است: 

نقش بازي كردن:چند كارت بازي تهيه كنيد كه حاوي كلمه يا تصوير احساسات آدمي باشد. مثلا خوشحالي، عصبانيت و .... از فرزندتان بخواهيد كارتي را انتخاب كند و نقش احساسي را كه كارت نمايش ميدهد بازي كند.

در بازي كارتها ميتوانيدبه اين صورت عمل كنيد كه يك نفر نقشِ احساسِ نمايش داده شده در كارت را بازي كند و ديگري سعي كند پاسخ مناسب به احساس طرف مقابل بدهد.

يك نقاشي بكشيد كه فردي را در حالت خاصي مثل عصبانيت نشان دهد. از كودك  بپرسيد:

- اين آدم چه حسي دارد؟

- از كجا فهميدي او عصباني است؟

- تو چه زماني همچين حسي داشتي؟

- چكار ميكني اگر دوستت عصباني باشه؟

- وقتي خودت عصباني ميشي چه كار ميكني؟


هنر ميتواند به انسان كمك كند تا ابعاد و زواياي پيچيده ي احساسات را درك يا بيان كند. بچه ها با نقاشي ، نوشتن، موسيقي و ساير هنرها ميتوانند بيان احساسات به شيوه هاي گوناگون را تجربه كنند.

- از او بخواهيد شكل يك آدم عصباني يا خوشحال را بكشد.
 

 


- خاطره ي خود را از يكي از مواقعي كه خوشحال يا عصباني بوده بنويسد.

- ميتوانيد با هم يك كتابچه درست كنيد و هر صفحه را به يك حس اختصاص دهيد. در بالاي صفحه بنويسيد: من ميترسم/ خوشحال / عصباني / مي شوم وقتيكه..... .سپس زير عبارت نقاشي كه نشان دهنده ي آن احساس باشد را بكشيد.
 


- اين كتابچه را در كتابخانه ی منزل نگهداريد.

پسندها (3)

نظرات (0)