محمدطاهامحمدطاها، تا این لحظه: 16 سال و 1 ماه و 21 روز سن داره
رهارها، تا این لحظه: 10 سال و 6 ماه و 2 روز سن داره
محمد پارسامحمد پارسا، تا این لحظه: 7 سال و 8 ماه و 20 روز سن داره

بهونه هاي زندگي

قاقالی‌های ممنوعه برای کوچولوها

1394/11/5 9:01
592 بازدید
اشتراک گذاری

به خیال خودتان می‌خواهید تقویتش کنید و استخوان‌هایش را بسازید، ‌اما با اضافه کردن یک ماده ممنوعه به غذایش، او را روانه بیمارستان می‌کنید. گرچه کوچولوی شما ماه‌هاست جز شیر خوراکی‌های دیگری را هم می‌خورد، اما اضافه شدن برخی مواد غذایی و میوه‌ها به رژیم روزانه او، می‌تواند برایش دردسری جدی ایجاد کند. 


خوراکی‌های آلرژی‌زا، خوراکی‌های ریز و گرد و مواد غذایی که ممکن است میکروب‌ها و باکتری‌های خطرسازی در آنها وجود داشته باشد، نباید تا قبل از یک‌سالگی وارد دهان فرزندتان شوند. اگر نگرانید که با بی‌خبری از این خوراکی‌های ممنوعه جان کودک‌تان را به خطر بیندازید، می‌توانید از ما کمک بگیرید. ما در این صفحه برخی از خطرسازترین خوراکی‌ها برای کودکان نوپا را فهرست کرده‌ایم.

شیرینی خامه‌ای

نمی‌توانید بگویید که درمحصولات معتبرترین شیرینی‌فروشی‌ها هم خبری از آلودگی نیست. اما معده تکامل یافته شما، به‌راحتی می‌تواند از پس جنگیدن با بسیاری از این آلودگی‌ها بر بیاید و بی‌آنکه بدانید، بسیاری از این خوراکی‌های آلوده را هضم کند، در حالی‌که کودک شما از پس هضم این مواد برنمی‌آید و خیلی آسان‌تر از آنچه تصور کنید دچار مسمومیت و اسهال می‌شود. شاید به نظر شما شیرینی خامه‌ای که امروز خریده‌اید خوش‌طعم و با کیفیت باشد اما گاهی تنها وارد شدن یک سر انگشت از خامه این شیرینی می‌تواند برای چند روز فرزندتان را گرفتار اسهال و مشکلات گوارشی‌کند.


ماهی و میگو

هنوز برای اینکه با طبخ ماهی و میگو برای کودک‌تان به بدنش اسیدهای چرب غیراشباع و امگا3 برسانید، زود است. برخی متخصصان معتقدند تا سه سالگی هم نباید فکر دادن غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو به کودک‌تان را بکنید. نگران به‌وجود آمدن کمبود مواد مغذی در بدن فرزندتان نباشید. پزشک فرزندتان باتوجه به شرایط و نیازهای او همه توصیه‌های لازم را به شما خواهد کرد. اگر هم نگران کمبود ویتامینD در فرزندتان هستید، با هر روز به گردش رفتن در آفتاب ملایم عصر این کمبود را جبران کنید.



شیرگاو

اگر فرزندتان از همان ماه‌های شیرخوارگی، علایم حساسیت به شیر گاو را نشان داده و خودتان به او شیر می‌دهید، باید دور هر ماده غذایی که حاوی شیر گاو باشد را خط بکشید. مواد موجود در پنیر صبحانه، پنیر پیتزا و حتی ماستی که در آن شیر گاو به کار رفته باشد، می‌تواند از طریق شیر شما وارد بدن فرزندتان شود و او را آزار دهد. اگر هم کودک‌تان شیرخشک می‌خورد، باید با تهیه شیرخشک‌های ضدآلرژی مشکلاتش را کمتر کنید. تصور نکنید هر چه بیشتر به فرزندتان محصولات حاوی شیر گاو دهید، آلرژی‌اش زودتر درمان می‌شود. خوردن مداوم این محصولات احتمال تشدید آن‌را بیشتر می‌کند.

دانه انگور

این بار نمی‌خواهیم‌خوراکی‌هایی که می‌توانند فرزندتان را مسموم یا دچار حساسیت کنند را به شما معرفی کنیم، بلکه می‌خواهیم در مورد خطر خفگی کودکان به شما هشدار دهیم. شاید فکر کنید که شما بیشتر از هر کسی مراقب فرزندتان هستید و به همین دلیل می‌توانید با مراقبت کامل به او هر غذایی را بدهید اما پزشکان اورژانس می‌گویند کودکانی که به‌خاطر مصرف ماده غذایی نامناسب دچار خفگی شده‌اند، همیشه به بخش اورژانس بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند. آنها توصیه می‌کنند برای روبه‌رو نشدن با چنین شرایطی و به خطر نیفتادن جان فرزندتان، از دادن خوراکی‌هایی مثل کشمش، ذرت، دانه انگور، آجیل و تکه‌های سفت و خام سبزیجات به او پرهیز کنید.



گوجه‌فرنگی

هنوز برای دادن غذاهایی که گوجه یا رب گوجه دارند به کودک‌تان زود است. درست است که گوجه سرشار از آنتی‌اکسیدان است اما می‌تواند در کودکان زیر یک سال واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر کودک‌تان بیشتر از 9ماه دارد و گاهی از غذای خانواده به او می‌دهید، به موادی که در غذای خودتان به کار برده‌اید خوب توجه کنید. در صورتی که گوجه‌فرنگی یا دیگر خوراکی‌های ممنوعه‌ای که در این مطلب به آنها اشاره کردیم در غذای شما موجود بود، از خوراندن آن به کودک‌تان خودداری کنید.



خطرغذاهای مخلوط را جدی بگیرید

خوراکی‌هایی که مواد غذایی مختلفی در آنها به کار رفته، می‌تواند سبب بروز آلرژی در فرزندتان شود و از آنجا که مواد مختلفی در آن غذاها به کار رفته، تشخیص اینکه کدام ماده حساسیت را ایجاد کرده آسان نخواهد بود. اگر قصد دارید تغذیه کمکی را برای کودک‌تان شروع کنید، هر هفته اجازه دارید تنها یک ماده غذایی تازه به خوراکی که برایش درست می‌کنید، اضافه کنید. 

حتی اگر قصد افزودن سبزیجات به سوپ او را دارید، باید هر سه روز یک بار سبزی تازه‌ای به غذایش اضافه کنید. بچه‌های مختلف به مواد غذایی متفاوت واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. ممکن است کودکی به محض خوردن غذایی که در آن زعفران به کار رفته چنین واکنشی را نشان دهد و کودک دیگری با خوردن ماست گونه‌هایش جوش بزند. آنچه مهم است، اینکه ماده‌ای که کودک‌تان به آن حساسیت نشان می‌دهد را بشناسید و با پرهیز از دادن غذاهای مخلوطی که مواد متفاوتی در آنها به کار رفته، مشکل‌تان برای شناسایی ماده آلرژی‌زا را چند برابر نکنید.

کره بادام زمینی

شاید خودتان هم ندانید که کودک‌تان به بادام‌زمینی حساسیت شدید دارد. حساسیت به این ماده، چیزی نیست که با آزمون و خطا بخواهید از آن با خبر شوید. شما تا زمانی که متخصص کودک‌تان اجازه نداده، نباید به او مغز بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی بدهید. درست است که این کره بسیار مقوی و پرخاصیت است اما اگر فرزندتان به آن واکنش آلرژیک نشان دهد، سلامت و حتی جانش به شکل جدی تهدید می‌شود. حساسیت به بادام‌زمینی، یکی از شایع‌ترین حساسیت‌هاست و نباید احتمال وجود آن در کودک‌تان را هم نادیده بگیرید.

عسل

گرچه عسل برای بزرگسالان هزار و یک فایده دارد و در عین عضله‌سازی، باعث تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما برای کودکان زیر یک سال می‌تواند سم باشد. متخصصان معتقدند در عسل یک میکروب زنده وجود دارد که تولید توکسین یا سم می‌کند و کودکان زیر یک سال توان هضم آن را ندارند، به‌همین دلیل کودکان زیر یک سال با مصرف عسل ممکن است دچار مسمومیت شوند و از پس هضم موادی که در عسل وجود دارد و بزرگسالان به راحتی هضمش می‌کنند، برنیایند.

 


سفیده تخم‌مرغ

اگر کودک‌تان مصرف موادغذایی در کنار شیر مادر یا شیرخشک را شروع کرده، احتمالا به توصیه متخصص یک روز در میان به او زرده تخم‌مرغ می‌دهید. اما تصور نکنید که اگر برای تقویت فرزندتان به او تخم‌مرغ کامل بدهید یا زرده و سفیده تخم‌مرغ را با هم در غذایش مخلوط کنید باعث وزن گرفتن و بالا رفتن توان بدنی‌اش می‌شوید. واقعیت این است که کودکان زیر یک سال، توان هضم پروتئینی که در سفیده تخم‌مرغ وجود دارد را ندارند و ممکن است واکنش‌های آلرژیکی نشان دهند. پس از توصیه متخصص فراتر نروید و تنها به او زرده تخم‌مرغ بدهید.

سوسیس و کالباس

درست است که خوراکی‌های حاوی نگه‌دارنده و مواد صنعتی به سلامت بزرگسالان هم آسیب می‌زنند اما اگر آنها را به کودک زیر یک‌سال‌تان بدهید، مشکلی جدی برایش ایجاد خواهید کرد. سوسیس و کالباس، کنسروها و هله‌هوله‌هایی مثل چیپس و پفک سلامت و حتی گاهی جان فرزند زیر یک سال شما را به خطر می‌اندازند. اما گذشته از مشکلاتی که با مصرف این خوراکی‌ها برای سلامت فرزندتان ایجاد ‌می‌شود، نباید فراموش کنید که اگر از همین کودکی او را به تغذیه سالم و مصرف سبزیجات عادت دهید و ذائقه‌اش را درست تربیت کنید، خدمت بزرگی به او کرده‌اید.

برخی میوه‌ها

احتمالا تا همین امروز به توصیه متخصص فرزندتان را با آب برخی میوه‌ها تغذیه می‌کنید و گذشته از آب سیب یا آب گلابی، گاهی به او موز هم می‌دهید. اما اینکه فرزندتان از پس خوردن یک موز کامل بر می‌آید، نمی‌تواند مجوزی برای دادن همه میوه‌ها به او باشد. تا قبل از یک‌سالگی، شما نباید برخی میوه‌ها را به فرزندتان بدهید، چراکه با ایجاد واکنش آلرژیک می‌توانند سلامت او را به شکلی جدی تهدید کنند. خربزه، کیوی و انواع توت‌ها ازجمله میوه‌هایی هستند که بدون مشورت با پزشک حق ندارید به سبد غذایی فرزندتان وارد‌شان کنید. پس به هر قیمتی کودک‌تان را تقویت نکنید.

احساسات‌تان را نمایش‌ندهید

اگر کودک‌تان با بدغذایی کلافه‌تان کرده، تمام تلاش‌تان را برای پنهان کردن احساسات به خرج دهید. بچه‌ها گاهی به‌دنبال کوچک‌ترین نشانه‌ای از خشم شما هستند تا مطمئن شوند کارشان آزارتان می‌دهد. درست از زمان پیدا کردن این نقطه ضعف است که یاد می‌گیرند هر وقت قصد انتقام گرفتن از شما یا باج گرفتن را داشتند، با بدغذایی کلافه‌تان کنند و به هدف خود برسند. اگر عصبانیت و خشم یا حتی استیصال و ناامیدی را به کودک‌تان نشان دهید، وارد بازی دو طرفه‌ای با او خواهید شد که به کلافگی بیشترتان می‌انجامد.

مجله سیب سبز

پسندها (1)

نظرات (1)

farsaniha.ir
5 بهمن 94 9:59
سلام طرح رایگان طراحی آتلیه کودک برای عکس فرزند دلبند شما ،برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.farsaniha.ir مراجعه نمایید .