محمدطاهامحمدطاها، تا این لحظه: 16 سال و 2 ماه و 21 روز سن داره
رهارها، تا این لحظه: 10 سال و 7 ماه و 2 روز سن داره
محمد پارسامحمد پارسا، تا این لحظه: 7 سال و 9 ماه و 20 روز سن داره

بهونه هاي زندگي

در فضیلت دعای روز عرفه از زبان رهبرانقلاب امام خامنه ای

1393/7/12 14:14
1,516 بازدید
اشتراک گذاری

فردا، روز عرفه است؛ روز دعا و ذكر و تضرع و ابتهال و راز و نياز است؛ بخصوص شما جوان‌ها قدر اين روزهاي بزرگ و اين ساعات باارزش را بدانيد. همين رابطه‌ي با خداست كه سينه‌ها و دل‌ها را منشرح مي‌كند؛ راه را براي انسان باز مي‌كند؛ عزم و اخلاص به انسان مي‌دهد؛ به كارها بركت مي‌بخشد؛ توفيق الهي را بر سر انسان سايه‌گستر مي‌كند و نتيجه‌ي آن، پيشرفت در خط اصيل ارزش‌هاي اسلامي است. اين روزها و اين ساعات باارزش را هرگز از دست ندهيد.

دریافت متن دعای عرفه در فایل Word 

http://192.168.100.2:8888/letter/FileLetterDownloader/L08yeGlYcDZKRU9IK2R0VGlkdnFZUT09

 

گزيده بيانات رهبر انقلاب در مورد دعا و روز عرفه

دولت اسلام

اقبال بزرگي كه شما جوانان آورده‌ايد اين است كه در دوره‌ي حاكميت اسلام هستيد. بعضي در اين دوره متولد شده‌ايد و بعضي در اين دوره، جواني‌تان را گذرانده‌ايد و اين، اقبال بسيار بزرگي است.

خوشا به حالتان! كمااين‌كه، حضرت امام حسين عليه‌السلام، در «دعاي عرفه» خدا را شكر مي‌كند كه در دولت كفر به دنيا نيامده است. (چون ايشان در دولت پيغمبر به دنيا آمدند.) آري! اين قضيه آن‌قدر عظمت دارد كه امام حسين، آن هم در دعاي عرفه خدا را شكر مي‌كند كه او را در دولت كفر به دنيا نياورده و در دولت اسلام به دنيا آورده است.

15/11/1379

 

توجه به ترجمه‌ي ادعيه

من به جوانها قويا توصيه ميكنم كه به ترجمه‌ي اين دعاها توجه كنند.

اين دعاهاي عرفه و ابي‌حمزه، پر از معارف است.

نماز جمعه‌ي تهران 21/07/1385

 

بهترين خواسته‌ها براي انسان

دعاهايي كه از ائمه رسيده است، بهترين دعاهاست. اولا خواسته‌هايي در اين دعاها گنجانده شده است كه به ذهن امثالماها اصلا خطور نمي‌كند و انسان از زبان ائمه (عليهم‌السلام) آنها را از خدا طلب مي‌كند. در دعاي ابوحمزه و دعاي افتتاح و دعاي عرفه بهترين مطالبات و خواسته‌ها براي انسان مطرح مي‌شود؛ كه اگر انسان اينها را از خدا بخواهد و بگيرد، مي‌تواند براي او سرمايه باشد. ثانيا در اين دعاها مايه‌هاي خشوع و تضرع وجود دارد. مطلب، با زبان و لحن و بياني ادا شده است كه دل را خاشع و نرم مي‌كند. با عبارات فصيح و بليغ، عشق و شيفتگي و شوق در اين دعاها موج مي‌زند. انسان بايد اين دعاها را قدر بداند و از آنها استفاده كند.

نماز جمعه‌ي تهران، 29/07/1384

 

تعليمات ادعيه به مردم

چرا ما مردم را به سطحي‌انديشي و عوام بودن متهم مي‌كنيم؟ چون عواطف جوشان دارند؟ اين از امتيازات مردم ماست؛ به‌خاطر ولايت ائمه‌ي اطهار (عليهم‌السلام) است؛ آنها ما را اين‌طوري بار آورده‌اند؛ هم با تعليماتي كه به ما داده‌اند - اين دعاي عرفه، ايندعاي كميل، اين دعاهاي صحيفه‌ي سجاديه، اين معارف عاطفه‌برانگيز و احساس برانگيز - هم با خاطره‌هاي خودشان. ماجراي شهادت حضرت ابي‌عبدالله، عاشوراي ما، دهه‌ي محرم ما و دهه‌ي فاطميه‌ي ما را ديگر مسلمانها ندارند؛ ما داريم.

ديدار مسؤولان اداري و اجرايي استان كرمان، 19/02/1384

 

زمزمه‌ي محبت‌آميز با پروردگار

بعد مي‌رسيم به مسأله‌ي پاكيزه بودن اخلاقي و پاكيزه بودن عملي، كه در سايه‌ي تدين به‌دست مي‌آيد؛ اين هم خودش عالمي است. لذتهايي در زندگي انسان وجود دارد كه قابل توصيف نيست و با هيچ ابزار مادي هم به‌دست نمي‌آيد. لذت انس با خدا، لذت ذكر، لذت لحظه‌يي كه شما احساس مي‌كنيد در حال نماز يا در حال دعاي عرفه يا در حال دعاي كميل داريد با مركز زيبايي‌ها و نيكي‌ها و آفريننده‌ي همه‌ي اينها در خلوت حرف مي‌زنيد - توي جمع هستيد، اما با او احساس خلوت مي‌كنيد - لذت بسيار بالايي است؛ ديرياب و كمياب است؛ اما لذت بسيار عجيبي است. قاعدتا شماها هم اين را تجربه كرده‌ايد. گاهگاهي همه‌ي انسانها اين حالت را تجربه مي‌كنند؛ براي آنها مواردي پيش مي‌آيد و لحظه‌يي، دقيقه‌يي و يا ساعتي اين لذت را احساس مي‌كنند. مشكل ما اين است كه به‌خاطر آلودگي‌ها و گرفتاري‌هاي دوروبرمان نمي‌توانيم آن لحظه را ادامه دهيم؛ اما در آن لحظه اگر زيباترين چيزها را هم بر شما عرضه كنند، ميل و رغبتي نداريد؛ دلتان مي‌خواهد در همان خلوت انس با خدا و تبادل زمزمه‌ي محبت‌آميز با پروردگار وقت خود را بگذرانيد.

ديدار اعضاي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، 15/11/1383

 

با تقواي خودت مرا خوشبخت كن

بايد به خداي متعال توكل كنيد و تقواي الهي را هم از او بخواهيد. چند روز پيش در دعاي مبارك امام حسين عليه‌السلام در روز عرفه، خوانديد: «اللهم اجعلني اخشاك كأني اراك و اسعدني بتقويك و لا تشقني بمعصيتك».«و اسعدني بتقويك»؛ با تقواي خودت مرا خوشوقت و خوشبخت كن. «ولاتشقني»؛ با معصيت خودت مرا بدبخت نكن. بايد از خدا تقواي الهي را خواست. ان‌شاءالله توجهات و رحمت خداي متعال هم به سمت شما نازل است.

ديدار اعضاي سازمان عقيدتي، سياسي نيروي انتظامي، 07/12/1380

پسندها (4)

نظرات (0)